I Sverige hålls omkring 8 miljoner hönor i äggproduktion, varav nära en tiondel av dem i burar så små att de inte ens kan sträcka ut sina vingar. De dåliga möjligheterna för hönorna att bete sig naturligt i burarna gör att allt fler företag och konsumenter väljer bort buräggen. Stora livsmedelskedjor, som Coop, Lidl, Axfood och City Gross, har sedan länge tagit bort buräggen från sina butikshyllor, men ICA har saknats på listan.
– ICA är inte bara Sveriges största livsmedelskedja utan även de som har varit sist med att säga nej till burägg. Men nu, tack vare påtryckningar från djurvänner och konsumenter, så har ICA satt igång en process för att fasa ut buräggen, ett mycket glädjande besked för alla de hönor som fortfarande hålls i burar, säger Linn Bleckert, kampanjkoordinator på Djurens Rätt.
Det har under kampanjen varit ett stort engagemang i sociala medier och mer än 30 000 personer har skrivit under ett upprop då de upprörts över att ICA fortfarande har tillåtit försäljning av burägg.
– Vi har haft många bra och positiva samtal med ICA och många ICA-handlare under kampanjens gång, och vi ser en uppriktig vilja hos dem att få igenom den här förändringen, säger Nathalie Söderström, ansvarig för företagsrelationer på Djurens Rätt.
Mot bakgrund av den dialog som förts avbryter Djurens Rätt därför alla informationsinsatser för att ge ICA tid att implementera förändringarna de aviserat och nå en heltäckande policy för alla ICA-butiker.
– Vi är väldigt hoppfulla inför utfallet av ICA:s arbete med sina riktlinjer, men vi kommer givetvis att följa upp detta löpande för att se att ICA håller det de har lovat, säger Linn Bleckert.