Djurens Rätt fortsätter att uppmana livsmedelskedjan Lidl med sina över 200 butiker i Sverige, att ta mer ansvar för kycklingarna som de köper in genom att jobba med European Chicken Commitment (ECC).
Kedjan har efter en tids dialog fortfarande inte valt att arbeta med ECC. Vi fortsätter därför vårt arbete med att få Lidl att säga nej till användandet av turbokycklingar som växer så fort att de får ont och svårt att röra sig.
Lidl är den enda livsmedelskedjan som finns både i Sverige och runt om i Europa, därför drivs kampanjen av Djurens Rätt tillsammans med 21 andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer i Europa.
Just nu kan du skicka ett vykort till chefer och anställda på Lidls huvudkontor som uppmanar dem att anta ECC.
Vi fortsätter uppmana Lidl att säga nej till turbokycklingar genom att skicka vykort till chefer och anställda på deras huvudkontor. Kostnaden på 30 kr är för att täcka porto, tryckkostnader och administration.
Du kan välja ett högre belopp för att stötta Djurens Rätts arbete för de djur som är flest och har det sämst.
ECC är ett antal välfärdskriterier för företag att ta med in sina inköp för kycklingkött. Dessa kriterier innefattar bland annat att säga nej till turbokycklingar som växer så snabbt att de får ont och har svårt att röra sig. ECC innebär också att företagen ställer krav på mer plats för kycklingarna, sittpinnar och liknande, skonsammare bedövningsmetoder, årlig rapportering av sina framsteg samt tredjepartskontroll. Läs mer om ECC här.
Uppmana Lidl att säga nej till turbokycklingar och ja till bättre djurvälfärd! Turbokycklingar hålls trångt inomhus och föds upp så snabbt att de får ont. Nu uppmanar vi Lidl att ta mer ansvar för kycklingarnas välfärd genom att börja jobba med European Chicken Commitment (ECC).
De djur vi konsumerar ska ha de bra i sitt liv. Dessutom blir de mkt godare kött på djur som har de bra. Än stressade djur på liten yta. Det är viktigt att de får frisk luft och se solen. Glada djur är är lyckliga djur
Det finns en annan väg att gå. En mer human väg. Uppmanar er att tänka om. De är ni som bär ansvar för de val ni gör. Ingen annan.
Lidl, jag och många fler vill inte att ni fortsätter handla med djur som utsätts för djurplågeri. Ta ert ansvar snälla ni.
För att det är för jä-gt hur de behandla kycklingarna. Inte nog med att de odlas fram att växa fort så att de får organsvikt. De plågas under deras få dagar i livet. Det gäller alla som säljer turbokycklingar och ännu värre. De som köper för de väljer billigt framför bra uppväxt och liv.
Inget djur ska behöva lida innan det slaktas och behandlas illa överhuvudtaget. Det finns ingen anledning till detta objektifierande av djuren. Vi äter deras kroppar och de var levande innan de slaktades. Jag har aldrig låtit mitt numera vuxna barn äta kyckling på grund av de vidriga förhållanden de föds upp. Det är så sedan minst 35 år. Det lönar sig att värna djuren, det ger ett bättre kött, om man nu måste/vill äta kött, så ska det vara stressfritt kött.
Finns inte ord för detta djurplågeri
Lidl säg nej till turbokycklingar och ja till bättre djurvälfärd! Turbokycklingar hålls trångt inomhus och föds upp så snabbt att de får ont. Lidl ta mer ansvar för kycklingarnas välfärd genom att börja jobba med European Chicken Commitment (ECC).
Billig kyckling till kunderna innebär ett stort lidande för de kycklingar som föds upp för att bli mat. Satsa på billiga grönsaker istället, det mår alla bättre av!
Att låta kycklingar leva och födas upp under såna här levnadsförhållanden är att överge all mänsklighet och anständighet. Att hävda att djurens välfärd är viktig och att man har en dialog om detta med leverantören räcker inte när man aktivt bidrar till att verksamheten med turbokycklingar fortsätter att vara lönsam.