Djurens Rätt fortsätter att uppmana livsmedelskedjan Lidl med sina över 200 butiker i Sverige, att ta mer ansvar för kycklingarna som de köper in genom att jobba med European Chicken Commitment (ECC).
Kedjan har efter en tids dialog fortfarande inte valt att arbeta med ECC. Vi fortsätter därför vårt arbete med att få Lidl att säga nej till användandet av turbokycklingar som växer så fort att de får ont och svårt att röra sig.
Lidl är den enda livsmedelskedjan som finns både i Sverige och runt om i Europa, därför drivs kampanjen av Djurens Rätt tillsammans med 21 andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer i Europa.
ECC är ett antal välfärdskriterier för företag att ta med in sina inköp för kycklingkött. Dessa kriterier innefattar bland annat att säga nej till turbokycklingar som växer så snabbt att de får ont och har svårt att röra sig. ECC innebär också att företagen ställer krav på mer plats för kycklingarna, sittpinnar och liknande, skonsammare bedövningsmetoder, årlig rapportering av sina framsteg samt tredjepartskontroll. Läs mer om ECC här.