Djurens Rätt
28 juni 2018

Livsmedelsjätte tar ställning för kycklingarna

Nestlé meddelar idag att de kommer ställa krav på sina leverantörer kring hur kycklingarna ska ha fötts upp, en tydlig signal på att de lyssnat på kritiken från djurrätts- och djurskyddsorganisationer världen över när det kommer till hur djuren behandlas inom kycklingindustrin. Unilever har tidigare tagit samma beslut.

– Vi är såklart jätteglada över det här! Det skickar tydliga signaler till kycklingindustrin här hemma och runt om i världen att det är dags för förändring, det går inte längre att behandla djuren på det sätt som vi gör idag, säger Nathalie Söderström, ansvarig för företagsrelationer på Djurens Rätt.

Kraven som företagen kommer ställa innefattar de kriterier som ingår i ”International Broiler Ask”, en kravlista för bättre välfärd för kycklingarna. Kriterierna i International Broiler Ask är framtagna av Djurens Rätt och ett 20-tal andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer, med utgångspunkt i den senaste forskningen kring djurvälfärd.

– Syftet är helt enkelt att höja miniminivån djurskyddsmässigt för kycklingarna. De är det djurslag som är flest men har det sämst. Att ett beslut från Nestlé, ett företag som omsätter närmare 90 miljarder kronor, kommer påverka många djur råder det ingen tvekan om, säger Nathalie Söderström.

Bara i Sverige föds fler än 99 miljoner kycklingar upp för slakt varje år. De växer från en liten dunboll på 40 gram till en bjässe på 2000 gram på bara 35 dagar. På varje kvadratmeter får upp till 25 kycklingar hållas. Endast 1 % av kycklingarna får i dagsläget möjlighet att vistas utomhus, detta trots att hela 7 av 10 konsumenter anser att utomhusvistelse borde vara ett krav för att få bedriva kycklinguppfödning (Novus, december 2017). Djurens Rätt jobbar intensivt med frågan om kycklingars välfärd och släppte under våren informationskampanjen 99 miljoner.

Djurens Rätt har föreslagit till branschorganisationen Svensk Fågel att de ska göra dessa krav till branschstandard för att ge kycklingarna större möjligheter till att utöva sitt naturliga beteende. Men intresset har varit svalt, vilket gör det ännu viktigare att företag som Nestlé visar vägen.

Moa Richter Hagert

Moa Richter Hagert

F.d. Kommunikationschef
Dela:
newsletter
Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad!

När du prenumererar på vårt nyhetsbrev får du en uppdatering om vad som händer för djuren och hur du kan vara med och bidra.

Nyhetsbrev
Logo

Djurens Rätt gör med målinriktade kampanjer och politiskt påverkansarbete skillnad globalt för de djur som är flest och har det sämst.
 

Är sedan 1882 Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation med 50 000 medlemmar.

Mer om oss
LogoLogo
Stöd vårt arbete för djuren
kr
Fyll i ett svenskt mobilnummer, t.ex. 07## ## ## ##

För att kunna hjälpa dig med din gåva och informera dig om arbetet för djuren sparar vi uppgifterna du lämnar. Det görs enligt dataskyddsförordningen vilket innebär att vi garanterar att dina uppgifter skyddas och inte lämnas ut till någon annan. Läs mer i vår integritetspolicy.

Kontakta oss

Adress: Djurens Rätt, Box 17132, 104 62 Stockholm
Telefon: 08 - 555 914 00
E-post: info@djurensratt.se
Orgnummer: 802002-4496
PlusGiro: 901087-7

Kontakta oss
Följ oss
Ansvarig utgivare: Benny Andersson
Allt innehåll © 2025 Djurens Rätt om inte annat anges.