Opinionsundersökningen visar tydligt att svenska konsumenter anser att djurvälfärd är av stor vikt. Endast 11 % svarade att de är beredda att betala för svenska mervärden om djurskyddslagstiftningen inte skulle vara bättre än i andra länder.
Samtidigt pågår arbete inom Lantbrukarnas Riksförbund med att sänka kraven i djurskyddslagstiftningen i Sverige. Särskilt vad gäller beteskravet för kor.
– Mejeriföretagen använder ofta bilder på betande kor i sin marknadsföring. Opinionsundersökningen från YouGov bekräftar betesrättens värde och konsumenternas vilja att betala mer för det. Det är mycket viktigt att djurskyddet stärks i Sverige, inte att det försämras, säger Sebastian Wiklund, samhällspolitisk chef på Djurens Rätt.
En debattartikel på ämnet publicerades i Svenska Dagbladet 2 mars, underskriven av förbundsordförande Camilla Bergvall och andra djurskyddsorganisationer.
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 17–19 februari 2021 har sammanlagt 1007 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18+ år i Sverige.