Djurens Rätt
09 July 2021

Tyska livsmedelskedjor tar mer ansvar för djuren

De största livsmedelskedjorna i Tyskland arbetar med märkningen Haltungsform-KennzeichnungMärkningen är ett initiativ från livsmedelskedjorna själva i Tyskland, i samarbete med organisationen Initiative Tierwohl och syftar till att hjälpa konsumenter att snabbt orientera sig i hur djurvälfärden sett ut för en specifik produkt. Kriterierna bygger på fyra nivåer med olika kriterier där 1 är de lägsta kriterierna, enbart i linje med lagstiftningen och 4 de högsta, där utevistelse och ekologiskt ingår. Alla nivåer innebär olika kriterier för hållningen av de olika djurslagen.



Kedjorna som valt att arbeta med märkningen är Lidl, Aldi, Netto, Edeka, Kaufland, Penny och Rewe. Programmet går ut på att gradera djurvälfärd för att höja standarden i branschen samt skapa större transparens för konsumenterna.

Livsmedelskedjan Aldi meddelande redan 25 juni att de har valt att utesluta försäljning av produkter som enbart lever upp till nivå 1 och 2. Förändringen förväntas ske successivt och vara i mål med omställningen för deras färska sortiment till 2030 när det gäller kycklingar, kor, grisar och kalkoner. Detta då dessa djurslag står för hela 95 procent av deras köttförsäljning.

Detsamma gäller för kedjorna Rewe och Penny som meddelat att de också siktar på att utesluta nivå 1 och 2  för grisar, kor och fjäderfä till slutet av 2030. Både Lidl, Aldi, Rewe och Penny vill se ett  förbud för produktionstyp 1. 

Detta innebär i stort sett att många konventionella djurfabriker idag är utdömda i Tyskland. Jag är säker på att det kommer att finnas all slags av motstånd från jordbruksindustrin men ändå. Detta är förmodligen den mest händelserika dagen någonsin i Tyskland för djurskydd och jag markerade just denna dag i min kalender, säger Mahi Klosterhalfen, verksamhetschef på Albert Schweitzer Foundation i Tyskland som har ett nära samarbete med Djurens Rätt.

Eftersom att Aldi har beslutat om att enbart sälja produkter som möter kriterierna för nivå 3 och 4 innebär det att kycklingarna får en uppgradering från European Chicken Commitment (ECC) och inkluderar mer yta i stallarna. Kedjan är också tydlig med att de kommer att fullfölja ECC som planerat till 2026. 

Det här är ett stort steg från en av Europas största ekonomier och ett tydligt tecken på att djurvälfärd prioriteras av både konsumenter och livsmedelskedjor. I Sverige har vi en bild av att vi är ledande inom djurvälfärd, men vi har lång väg kvar innan vi är ett land som kan skryta om sitt goda djurskydd, säger Francesca Vilches, enhetschef för djurvänlig konsumtion hos Djurens Rätt.

Linn Åkesson

Linn Åkesson

Kommunikationschef
Dela: