Turbokycklingarna är de landlevande djur som är flest och har det sämst, Djurens Rätt har länge arbetat för turbokycklingarna. Turbokycklingar växer så snabbt att de får ont, blir sjuka och dör i förtid. Majoriteten får någon typ av rörelsestörning innan deras liv avslutas vid 35 dagars ålder. Då har de hunnit växa 50 gånger sin storlek från kläckning.
Omkring 110 miljoner turbokycklingar föds upp för slakt i Sverige varje år. Djurhållningen är intensiv och det är vanligt att 100 000 individer trängs i samma fabrik. Djurskyddslagens skrivningar om avel konstaterar att avel som medför lidande är förbjuden, därför vill vi nu se att regeringen, med landsbygdsminister Peter Kullgren i spetsen antar ett förbud mot turbokycklingar.
Föräldradjuren som föds upp är avlade att växa lika snabbt som sina egna ungar, turbokycklingarna, men måste leva längre för att hinna bli könsmogna och lägga befruktade ägg. Därför utfodras föräldrarna restriktivt och går med kronisk hunger. Föräldrarna får ofta inte ens fri tillgång till vatten eftersom de annars dricker ihjäl sig för att dämpa hungern. Denna frustration leder bland annat till att de plockar varandras fjädrar och till ren kannibalism.
Djurens Rätt uppmanar därför svenska makthavare att anta ett förbud mot turbokycklingar
Turbokycklingar växer så snabbt att de får ont, blir sjuka och dör i förtid. Majoriteten får någon typ av rörelsestörning innan deras liv avslutas vid 35 dagars ålder. Då har de hunnit växa 50 gånger sin storlek från kläckning. Föräldrarna till turbokycklingarna tvingas gå med hunger och törst så att deras snabba tillväxt förhindras. Detta för att föräldrarnas enda uppgift är att lägga så många nya ägg som möjligt som kan kläckas till att bli en mängd nya turbokycklingar. Därför uppmanar nu Djurens Rätt svenska politiker och makthavare att agera genom att anta ett förbud mot aveln av turbokycklingar.
Det är fruktansvärt hur vi behandlar djuren,Sverige måste kunna göra mkt bättre
Jag tycker att det är fruktansvärt att levande djur behandlas på detta sätt!
Helt horribelt att regeringen ej tar krafttag för att förbjuda detta vansinne !!! Även ofattbart att sittande regering ej verkar intresserad av kraftigt stärkt djurskydd, djurvälfärd eller miljö och klimatfrågor överhuvudtaget...
HELT horribelt att regeringen ej tar krafttag för att förbjuda detta vansinne !!! Även ofattbart att sittande regering ej verkar intresserad av kraftigt stärkt djurskydd, djurvälfärd och miljö och klimatfrågor överhuvudtaget...
Människan tar sig friheter som hon absolut inte har rätt till. Det måste få ett slut. Nu!
Finns absolut ingen anledning att inte skriva under
Respektera ALLT liv!!
För att jag vill få stopp på den här avskyvärda hanteringen av djur.
Alla djur har känslor och är egna individer bara av andra raser och är inte människans rätt att äta utan är ett gammalt synsätt från tiden när det inte fanns annan mat än djur