Djurens Rätt
07 January 2016

Arla anmäls för beskrivningen av komjölk som "naturens sportdryck"

Branschtidningen Dagens Media skriver idag att det, under de senaste veckorna, har kommit in över 20 anmälningar till Konsumentverket mot Arla. Anledningen är reklamen där komjölk omnämns som "naturens egen sportdryck".

Även Reklamombudsmannen har fått in ett flertal anmälningar rörande uttrycket "naturens egen sportdryck". RO har inlett ett ärende och Arla har nu några veckor på sig att yttra sig om anmälningarna.

Arla avfärdar dock kritiken med att säga att det hela är "samordnat" och att de inte avser ändra någonting i formuleringen.

– Vi anser inte att vår reklam är vare sig missvisande eller vilseledande. Vi har använt oss av "naturens egen sportdryck" i snart fyra år och nu plötsligt kommer det in ett stort antal anmälningar på kort tid. Det är ganska uppenbart att det är samordnat. Av vem får andra spekulera i, säger Daniel Emilsson, pressekreterare på Arla, till Dagens Media.

Det anmälarna bland annat lyfter fram i sin kritik mot Arla är att komjölk produceras för kalven, inte för människor. Det lyfts också upp att det faktum att svenska OS-truppen sponsras av Arla inte gör komjölken till en sportdryck.

"Komjölk är mjölk producerad från en ko till kalv och är absolut ingen sportdryck och den är inte avsedd för människor att använda som sportdryck", skriver en anmälare.

För att en ko ska producera mjölk måste den föda kalvar. Kalvarna tas sedan ifrån korna direkt efter födseln för att mjölken istället ska gå till oss människor.

Det finns omkring 1,4 miljoner nötdjur, det vill säga kor, kalvar och tjurar, i Sverige. Av dem är ungefär 350 000 kor som hålls för mjölkproduktion. Här kan du läsa mer om kor i livsmedelsindustrin.

Moa Richter Hagert

Moa Richter Hagert

fd kommunikationschef
Dela: