Under flera år har Djurens Rätt arbetat för att förbättra situationen för hönorna, då dessa djur är de som är flest och har det sämst. Detta bland annat genom att få företag och livsmedelskedjor att sluta sälja ägg från hönor i burar. När organisationen 2008 inledde samtal med de svenska livsmedelskedjorna hölls nära hälften, mer än 2 miljoner, av alla hönor i äggindustrin i burar. Idag är den siffran omkring 500 000.
Djurens Rätt har genom sitt påverkansarbete fått livsmedelskedjor som Hemköp, Lidl, Willys, Coop, City Gross och Matrebellerna att sluta sälja burägg. Dialogen med ICA har varit mer långdragen. Men efter 13 år har ICA slutligen valt att ta avstånd från burar, detta genom att avråda alla ICA-handlare från att köpa in burägg.
- En avrådan är inte detsamma som en tydlig företagspolicy. Vi är inte helt tillfreds med den skrivning som ICA presenterat. Men tack vare att andra företag sagt nej till burägg och konsumenters ovilja att köpa dessa är vår bedömning att det kommer bli svårt för ICA-handlare att köpa in burägg. På så vis är vi nöjda med utfallet, säger Nathalie Söderström, ansvarig för företagsrelationer hos Djurens Rätt.
Österrike, Schweiz, Tyskland, Luxemburg och nio amerikanska delstater har redan beslutat om lagstiftning som förbjuder hållning av hönor i burar. Nästa steg är att vi även i Sverige får en lagstiftning som en gång för alla får bort burarna.
- Sverige har en möjlighet att visa vägen för andra länder. Burhållning av hönor är standard globalt sett och i EU, som ligger långt framme, sitter fortfarande varannan höna instängd i en gallerbur. Konsumenter och företag har gjort sitt. Nu är det bara politiska beslut som kan öppna de sista burarna i Sverige, säger Benny Andersson, verksamhetschef för Djurens Rätt.