Djurens Rätt
14 March 2025

3000 nötdjur och får fast i två veckor på fartyg med motorfel

Än en gång har tusentals djur utsatts för ett enormt lidande då de transporterats till sjöss. Fartyget Express M hade allvarliga motorproblem vilket ledde till att den redan långa djurtransporten från Rumänien till Israel tog 15 dagar istället för beräknade 5–6 dagar. I ett brev har Djurens Rätt påmint EU-kommissionen om att export av levande djur måste få ett slut en gång för alla.

 

Fartyget Express M avgick från Midia i Rumänien mot Haifa, Israel, söndag den 22 februari. På fartyget fanns omkring 2400 nötdjur och 460 får. Strax efter avfarten från hamnen stannade fartyget och låg kvar för ankar till tisdagen den 25 februari, innan det återupptog resan med en mycket lägre hastighet än normalt. Den 28 februari stannade fartyget igen och låg för ankar till den 3 mars. Fartyget hade drabbats av motorfel men fortsatte ändå. Förmodligen lastades inte fartyget med tillräckligt mycket foder och strömedel för att säkra djurens välbefinnande under den förlängda transporttiden. Djuren anlände slutligen till Haifas hamn den 9 mars efter en 15 dagar lång, utmattande transport. Närmare 3000 djur hade varit fast till havs under oacceptabla förhållanden och utsattes för svårt lidande.

Det här är senaste incidenten av många, och visar på de oundvikliga riskerna med transport av levande djur till sjöss. I ett brev undertecknat av Djurens Rätt och 18 andra organisationer, uppmanas EU-kommissionen och Olivér Várhelyi, EU-kommissionär med ansvar för hälsa och djurskydd, att omedelbart vidta åtgärder genom att:

  • Ta kontakt med de rumänska myndigheterna för att reda ut varför fartyget inte beordrades att återvända när motorfelet först rapporterades. Beslutet att fortsätta resan trots allvarliga problem var vårdslöst och borde inte ha tillåtits. Dessutom måste fartyget Express M omedelbart få sitt godkännandecertifikat återkallat, om fartyget har ett sådant, för att förhindra risk för ytterligare djurlidande.
  • Prioritera att få ett slut på djurtransporter till sjöss i den pågående översynen av EU:s djurtransportförordning.

–  Att tusentals djur transporteras i veckor eller månader till sjöss är oacceptabelt. Därför uppmanar vi politikerna att agera kraftfullt för att det inte ska hända igen, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt.  

I december 2023 presenterade EU-kommissionen ett förslag på nya djurtransportregler. Arbetet med den nya transportförordningen pågår och är i ett viktigt skede. Ministerrådet och Europaparlamentets utskott TRAN, AGRI och PECH arbetar nu med förslaget.

 

Läs brevet

Djurens Rätt arbetar för:

  • Ett förbud mot export av levande djur till länder utanför EU. 
  • Kortare transporttider. Max 8 timmars transporttid, oavsett om transporten är till slakt eller för annat syfte, och kortare transporter för vissa djurslag.
  • Bestämmelser som leder till att djurtransporter begränsas. Transport av levande djur måste ersättas med transport av kött och genetiskt material. Det behövs en handlingsplan för hur en sådan övergång ska kunna realiseras på EU-nivå.
  • En översynsklausul i den nya transportförordningen, som gör det möjligt för EU-kommissionen att bedöma framsteg och föreslå förbättringar.
  • Starkare djurskydd vid transport av vattenlevande djur.
  • Större utrymmen för djuren i samband med transport.
  • Stärkt skydd för särskilt sårbara djur i samband med transport, som unga djur, dräktiga djur och så kallade uttjänta djur (de djur som transporteras till slakt efter att de inte längre anses lönsamma i produktionen) såsom hönor, suggor och kor. 
  • Skärpta krav på temperatur- och luftfuktighetskontroller i samband med transport.
Gör skillnad

Stötta Djurens Rätts politiska påverkansarbete

Djurens Rätt arbetar för att djurs rättigheter ska återspeglas i lagstiftningen, både i Sverige och EU. Stöd oss i arbetet.

Bli månadsgivare
Linda Björklund

Linda Björklund

Sakkunnig
Dela: