Djurens Rätt
djurensratt-se/om/framgangar/djurens-ratts-verksamhetsberattelse-for-2022
04 April 2023

Djurens Rätts verksamhetsberättelse för 2022

Djurens Rätt arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Under 2022 firade organisationen 140 år och här är verksamhetsberättelsen där vi ser tillbaka på ett händelserikt och turbulent år för djuren. Nedan listas några av höjdpunkterna och händelserna som blivit möjliga tack vare stödet från alla Djurens Rätts medlemmar.

Turbokycklingar uppmärksammas genom hyllad bioreklam

Vår 3D-animerade film “Världens bästa djurskydd” visades under våren 2022 som bioreklam och blev också flerfaldigt prisad. Filmen, som handlar om tre turbokycklingars liv i en djurfabrik, kammade bland annat hem det prestigefulla priset Sveriges bästa animation på Roygalan, Månadens film i tidningen Resumé och Månadens kampanj hos Filmstaden. Filmen var till stor del finansierad av Djurens Rätts medlemmar och följare genom en crowdfunding-kampanj och visades för omkring en miljon biobesökare.

Fler företag byter ut köttet mot vego

Djurens Rätts mål är en halverad köttkonsumtion i Sverige till 2030. För att nå detta arbetar vi från flera håll, bland annat genom att föra samtal med företag om en minskad försäljning av animaliskt protein. Efter samtal med Djurens Rätt valde bland annat Kentucky Fried Chicken (KFC) Sverige att ta steg mot en grönare och mer djurvänlig framtid. De har bestämt att sätta tydliga vegomål vilket innebär att 50 procent av de proteiner företaget säljer år 2030 kommer att vara vego. Ett annat företag som efter samtal med Djurens Rätt valt att sätta målet om att minst 50 procent av deras protein ska vara av vegetabiliskt ursprung vid 2030, är kedjan Oh Poké. För dem innebär detta en minskning av kycklingar och fisk, de djur som är flest och har det sämst.

Lagförändring och uppmärksammat djurplågeri

Djurens Rätt har länge arbetat för att det ska bli hårdare straff vid brott mot djur. Under 2022 lämnade vi in över 50 polisanmälningar gällande brott mot djur i Sveriges djurfabriker. Bland dem fanns en kycklingfabrik i Strängnäs som anmäldes för grovt djurplågeri efter att vi fått ta del av bild- och videomaterial från en anonym källa. Detta förmedlades i sin tur till Aftonbladet som uppmärksammade djurplågeriet i deras program “200 sekunder”, där följden blev att många fler fick upp ögonen för de plågsamma kycklingfabrikerna.

I början av året röstade även riksdagen igenom ett nytt brott för grovt djurplågeri i brottsbalken. Lagförändringen trädde i kraft den 1 juli 2022. Nu fortsätter arbetet för att brott mot djur ska tas på allvar.

Testa vego i 28 dagar är en favorit bland konsumenterna

Vår inspirationssajt väljvego.se inspirerar konsumenter att välja vego. Under 2022 anmälde sig över 10 500 personer till någon av våra utmaningar under året där “Testa vego i 28 dagar” kom att bli en tydlig favorit. Detta är en utmaning som kan antas när som helst under året, där recept, inköpslistor och annan information dyker ner i mejlen veckovis för att skapa en smärtfri och grön upplevelse. Det ska vara lätt att välja rätt, välj vego!

Fler företag säger nej till turbokycklingar

Efter samtal med Djurens Rätt uppnåddes milstolpen att över 50 företag valt att säga nej till turbokycklingar och ja till mer utevistelse genom att börja jobba enligt kriterierna i European Chicken Commitment (ECC). Under året valde företag som Scandic Hotels Group (där policyn inkluderar hela deras marknad bestående av 270 hotell i Norden, Polen och Tyskland), Best Western Scandinavia, O'Learys och Harrys att börja arbeta enligt kriterierna.

ID-märkning & registrering av katter blir obligatoriskt

Ännu en framgång ägde rum under våren 2022 då riksdagen röstade igenom obligatorisk ID-märkning och registrering av katter. Djurens Rätt har länge arbetat för att katternas status ska höjas och redan 2018 samlades över 40 000 namnunderskrifter in till miljö- och jordbruksutskottet, som stöd för just krav på märkning och registrering av katter. Vi gläds åt att riksdagen tog detta viktiga beslut för katterna som kom att gälla från 1 januari 2023.

Kampen om en djurskyddsminister fortsätter

Under 2022 samlade vi tillsammans in 35 198 underskrifter för inrättandet av en djurskyddsminister och en expertmyndighet för djurskydd. Samtliga underskrifter lämnades in till den nytillträdde statsministern Ulf Kristersson efter valet i september. Under riksdagens årliga djurskyddsdebatt 2023 höjdes flera röster om djuren men samtliga motioner avslogs. En minister har ännu inte tillsatts, men vi kommer fortsätta trycka för att en minister som sätter djurens intressen högst upp på agendan ska bli verklighet.

Mer än 750 000 kr samlades in för Ukraina

I mörkret som omslöt oss alla när Ryssland invaderade Ukraina gick djurvänner ihop. Ekonomiska bidrag och förnödenheter till ett värde av mer än 750 000 kr har under året förmedlats till organisationer och volontärer i och kring Ukraina. Framförallt är det olika verksamheter som tar hand om familjedjur, hundar och katter, som har fått stöd med pengar till foder och transporter.

1,4 miljoner underskrifter mot djurförsök

I EU utsätts över tio miljoner djur varje år för plågsamma djurförsök. Startskottet för medborgarinitiativet Save Free Cruelty Cosmetics föranleddes av att EU:s kemikaliemyndighet krävde att få göra nya djurtester på redan djurtestade ämnen som varit säkra att använda i ett flertal år. Målet med Save Cruelty Free Cosmetics är att förbudet mot djurtestad kosmetika i EU ska skyddas, men också att EU ska ta fram en handlingsplan för utfasning av samtliga djurförsök.

Djurens Rätt har under ett års tid arbetat intensivt för att få ihop det antal namn som krävs och i början av hösten gick initiativet i mål med över 1,4 miljoner underskrifter från EU-medborgare. Förutom medborgarinitiativet har Djurens Rätt arbetat politiskt där vi bland annat har fört samtal med riksdagens utbildningsutskott, anordnat ett flertal seminarier men också skrivit underlag till både riksdagsmotioner, interpellationer och debatter i riksdagen. Nu fortsätter arbetet för att djurförsök ska fasas ut en gång för alla.

Fler än en 1,7 miljoner medborgare vill se ett pälsfritt Europa

Den 18 maj 2022 lanserades det europeiska medborgarinitiativet Fur Free Europe med syftet att förbjuda pälsdjursfarmning och försäljning av pälsprodukter i hela Europa. Kampanjen fick stor spridning i sociala medier där fler än 70 större profiler stöttade kampanjen, bland annat Therése Lindgren, Bianca Ingrosso, Miss Li, Dotter, Danny Saucedo och Linnéa Claeson. På Pälsfria fredagen släppte Djurens Rätt en film där flera kända personer reagerade på videomaterial från pälsindustrin, vilket genererade stor spridning och resulterade i tusentals adderade namnunderskrifter. På dryg ett halvår uppnådde medborgarinitiativet en miljon underskrifter. Namninsamlingen avslutades i mars 2023, två månader tidigare än planerat tack vare ett rekordstort antal underskrifter från totalt 1,7 miljoner EU-medborgare.

För mer detaljerad information om Djurens Rätts arbete:

Läs Djurens Rätts verksamhetsberättelse för 2022 här.

Michaela Lindquist