– Här hade ANITs medlemmar chansen att göra ett tydligt medskick till EU-kommissionen om att helt grundläggande lagstiftning, som en 8-timmarsgräns och ett slut på export av djur till länder utanför EU, är nödvändig för att det ska vara möjligt att minska djurens lidande, men det var för få som tog vara på den möjligheten. Det gör mig besviken. Men vi ger inte upp och det är hoppfullt att det ändå finns de som kämpar för djuren, också bland våra EU-parlamentariker och dem vill jag tacka för att de ställer sig på djurens sida. Nu kämpar vi vidare för att EU-parlamentet ska gå längre än ANIT när parlamentet röstar om djurtransporterna i januari, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt.
Pär Holmgren (MP) som är en av medlemmarna i ANIT och engagerad i djurskyddsfrågor välkomnar att de i kommittén enats om att det behövs ett totalförbud mot transporter av djur som är yngre än fem veckor. Han säger också att omröstningen visar att det kan finnas en politisk majoritet i EU-parlamentet som står bakom att införa en skärpning av EU:s lagstiftning kring djurtransporter, det finns en chans till när EU-parlamentet röstar om rapporten i januari. Men Pär Holmgren är besviken över att rekommendationen om 8-timmars maximal transporttid inte röstades igenom. Han menar att det i förhandlingarna har blivit tydligt att vissa av de andra gruppernas förhandlare låter vinstintresset inom djurindustrin gå före djurens välbefinnande, står helt på industrins sida och inte sätter djurens välbefinnande i första rum.
Den 17 januari nästa år ska EU-parlamentet rösta om ANITs rekommendationer. Efter det är det upp till kommissionen att ta förslaget vidare. Under år 2023 ska ett nytt förslag på lagstiftning presenteras.