Genom ECC säger företag bland annat nej till turbokycklingar som växer så snabbt att de får ont och ja till att fler kycklingar ska få vistas utomhus. Några företag som redan valt att ställa dessa krav är Scandic Hotels, Best Western Hotel Group, Linas Matkasse, Orkla Foods Sverige och Dafgårds.
European Chicken Commitment (ECC) består av ett antal välfärdskriterier för företag att använda vid inköp av kyckling. Kriterierna är baserade på den senaste forskningen om djurvälfärd och är framtagna av Djurens Rätt och 27 andra ledande djurrätts- och djurskyddsorganisationer i Europa.
I dagsläget (januari 2024) har ett 60-tal företag med verksamhet i Sverige valt att påbörja detta arbete. I Europa ställer fler än 370 företag samma välfärdskrav. ECC håller därmed på att bli den nya miniminivån för kycklingarna. Förutom att säga nej till turbokycklingar och ja till mer utevistelse så åtar sig företagen som jobbar med ECC även att årligen rapportera om sina framsteg. Samtliga kriterier ska vara uppfyllda senast år 2026.