Här kan du som konsument se vilka företag med verksamhet i Sverige som tar mer ansvar för kycklingarna inom livsmedelsindustrin genom att arbeta med European Chicken Commitment (ECC), samt några av de företag som ännu inte gör det.
I Sverige har hela 60 företag valt att arbeta med ECC efter dialog med Djurens Rätt. Glöm inte att det bästa du som konsument kan göra för att hjälpa kycklingarna är att välja bort dem från tallriken.
ECC är en serie välfärdskriterier för företag att ta med i sitt hållbarhetsarbete som bland annat innebär mindre trängsel, krav på utevistelse samt att säga nej till turbokycklingar. Kriterierna i ECC är framtagna av Djurens Rätt och 27 andra ledande djurrätts- och djurskyddsorganisationer i Europa. Samtliga baseras på den allra senaste forskningen om djurvälfärd och ska vara uppfyllda till år 2026. För att läsa mer om ECC och vad kriterierna innebär, klicka här.
En viktig del av ECC är att företag årligen rapporterar om framsteg i omställningen. För att se hur långt företagen kommit i arbetet mot bättre djurvälfärd år 2026, klicka på knappen Rapport under deras logotyp.
Nedan ser du de företag som arbetar med den svenska versionen av ECC. Förutom grundkriterierna i ECC innebär detta att företagen även ser till att fler kycklingar får möjlighet till att gå ut. Detta genom att inkludera i sin policy att minst 20 % av den kyckling de köper in ska ha haft tillgång till utevistelse.
Ingen rapport
Ingen rapport
Ingen rapport
Ingen rapport
Ingen rapport
Ingen rapport
Ingen rapport
Ingen rapport
Ingen rapport
Ingen rapport
Ingen rapport
Ingen rapport
Nedan ser du några av de företag som ännu inte tagit ansvar för att kycklingarna ska få det bättre. Här listas just nu företag som hamnat sist i Djurens Rätts företagsrapporter eller som Djurens Rätt på annat sätt har informerat konsumenter om.