Djurens Rätt
25 October 2022

Djurens Rätt uppmanar Lidl att sluta med turbokycklingar runtom i Europa

Djurens Rätt går idag ut med en informationskampanj för att informera konsumenter om att livsmedelskedjan Lidl fortfarande säljer turbokycklingar i sina butiker runt om i Europa. Syftet med satsningen är att Lidl ska ta mer ansvar genom att säga nej till turbokycklingar och ja till att börja arbeta enligt kriterierna i European Chicken Commitment (ECC).

Lidl är en av Europas ledande livsmedelskedjor med tusentals butiker och finns i totalt 30 länder, varav mer än 200 finns i Sverige. De senaste åren har kedjan satsat allt mer på hållbarhet men trots det säljer Lidl fortfarande kycklingkött från turbokycklingar som växer så snabbt att de får ont. I djurfabrikerna hålls kycklingarna instängda i trånga miljöer och får bara bli 35 dagar gamla innan det är dags för slakt.

– Som en av de ledande livsmedelskedjorna i Europa har Lidl stora möjligheter att göra skillnad för väldigt många djur. Kycklingar är de djur som är flest och har det absolut sämst i djurfabrikerna, så här behöver Lidl ta sitt ansvar, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt.

Därför går Djurens Rätt nu ut i en informationskampanj, tillsammans med andra organisationer i Europa, med en tydlig uppmaning till Lidl att börja arbeta enligt kriterierna i ECC och därmed sluta sälja turbokycklingar. Genom att företag börjar arbeta enligt kriterierna i ECC säger man bland annat nej till turbokycklingar och ja till mer transparens i kycklingfabrikerna.

Lidl har sedan tidigare börjat arbeta utifrån ECC-kriterierna för sin verksamhet i Frankrike. Nu uppmanar Djurens Rätt Lidl att hålla en konsekvent linje i Europa och arbeta för bättre djurvälfärd genom att säga nej till turbokycklingar i fler länder.

– Jag hoppas att Lidl nu tar chansen att gå i bräschen för ett starkare djurskydd för kycklingarna i hela Europa. Det borde vara en självklarhet att säga nej till turbokycklingar och ja till en framtid utan djurfabriker, avslutar Camilla Bergvall.

Om European Chicken Commitment

Kriterierna i ECC används vid företagens inköp av kycklingkött. De innefattar bland annat att säga nej till turbokycklingar och ja till mer plats för kycklingarna att röra sig på. Läs mer om ECC här.

Linn Åkesson

Linn Åkesson

Kommunikationschef
Dela: