Djurtransporten, med 170 grisar, välte i tisdags morgon och lade sig över vägen. Sveriges Radios reporter på plats rapporterade om hur grisarna kunde höras skrika inne i den välta transporten. En timme efter olyckan jobbade räddningstjänsten fortfarande på att få ut grisar som fastnat inne i transporten.
De svårast skadade grisarna dödade på platsen, medan övriga transporterades vidare till slakt.
Lastbilen som transporterades grisarna hade flera våningar, och enligt SVT:s Smålandsnytt så är det prispressen som gjort att allt fler djurtransporter är större, tyngre och högre, med flera våningar.
– För att öka lönsamheten används allt högre djurtransporter för att få plats med fler djur per transport. Djuren lastas i två, tre och ibland i fyra våningar och det innebär inte några problem så längre ekipagen körs på spikraka autobahns i Tyskland. Men när transporterna körs på slingriga småländska och skånska vägar innebär den höga tyngdpunkten att djurtransporterna blir mycket instabila och svårmanövrerade, säger djurskyddsinspektören Mattias Gårdlund till Smålandsnytt.
Olyckor med djurtransporter är ett känt problem som diskuteras en hel del, också på EU-nivå, enligt Mattias Gårdlund.