I Scans reklam för falukorv, köttbullar och bacon promenerar tecknade djur till slakteriet, efter att de fötts upp under garanterat schyssta förhållanden på en närliggande bondgård. I själva verket får 99 procent av svenska grisar aldrig komma ut och promenera. Många grisar har magsår vid tiden för slakt på grund av den stressiga och stimulansfattiga miljö som de föds upp i. De är då bara sex månader gamla, skriver Djurens Rätt i anmälan till Konsumentverket.
- Bilden som Scan förmedlar i reklamen stämmer inte överens med verkligheten utan syftar till att idyllisera en storskalig djurindustri. Konsumenten har rätt att få tillförlitlig information om hur djuren har fötts upp, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens Rätt.
Genomsnittligt antal grisar som föddes upp för slakt var 765 grisar per år och gård 2012, vilket innebär en ökning med nästan 400 procent sedan 1995. Den ”närliggande bondgården” har blivit en storskalig djurindustri som reklamen försöker idyllisera för konsumenten.
Djurens Rätt menar att den svenska djurskyddslagen inte kan användas som en garanti för att förhållandena för djuren varit goda och reagerar på att Scan i reklamen skriver: "Börja med att besöka en närliggande bondgård. Där köper du en gris. Svensk djurhållning garanterar att djuren växer upp i sjysta miljöer".
- Den svenska djurskyddslagen anger en miniminivå för djurhållningen. Svensk djurskyddslag ger till exempel inte grisar rätt till utevistelse, vilket resulterat i att 99 procent av svenska grisar hålls inomhus, till stor del på betonggolv, hela livet. Det är något många konsumenter inte vet om och det utelämnas också i Scans reklam, säger Camilla Björkbom.