Inför Earth Hour 2012 utmanade Djurens Rätt 10 000 personer att släcka ljuset och välja vego den 31 mars. Som motprestation skulle Djurens Rätt låna ut den största organisationssidan på Facebook till Världsnaturfonden WWF under hela dagen dagen.
Även om utmaningen inte nådde riktigt ända fram till målet på 10 000 personer, så blev den ändå en framgång och väldigt uppskattad. Och WWF fick Djurens Rätts Facebooksida, med drygt 140 000 fans, den 31 mars.
Extra roligt är att vår utmaning också fick pris som "Årets Earth Hour-utmanare 2012". WWF valde ut 1o utmaningar i kategorierna "Privatpersoner" och "Företag/Organisationer", och sedan kunde personer via Facebook rösta på vilken utmaning de gillade bäst. I kategorin privatpersoner vann Elin Åckerström för sin utmaning att "tvätta pappas bilar resten av året OM pappa lovar att köpa det mesta av maten ekologisk och lokalodlad, och källsortera så mycket som möjligt". I kategorin för företag och organisationer var det allså Djurens Rätt som fick flest röster.