Djurens Rätt
02 October 2019

Djurens Rätt nylanserar unik veganmärkning

I mars 2013 lanserade Djurens Rätt Sveriges första veganmärkning, “100 % veganskt”. Idag, sex år senare, nylanseras märkningen under ett nytt namn och moderniserat utseende som bättre passar in i den veganska boom som just nu råder.

– Utbudet av veganska produkter, restauranger och caféer har exploderat under senare år, och allt fler intresserar sig för veganska produkter, även personer som inte konsumerar veganskt på heltid. Märkningen I’M VEGAN gör det enkelt för den medvetna konsumenten att hitta veganska produkter, säger Francesca Vilches, ansvarig för konsumentfrågor på Djurens Rätt.

Med märkningen har Djurens Rätt gjort det tråkiga jobbet åt konsumenterna: att granska  ingredienslistan och säkerställa att produkten uppfyller kraven för att räknas som vegansk. Märkningen gäller per produkt och alla företag som tillverkar eller importerar veganska livsmedel, kosmetika eller hushållsprodukter kan ansöka om märkning. Även renodlade veganska restauranger, caféer, bagerier och butiker kan bli veganmärkta.  

– Att vi säkerställer att djurförsök inte har använts för att framställa hygienartiklar och kosmetika gör märkningen I’M VEGAN unik. Många konsumenter vill använda produkter som är fria från både djurtester och animaliska ingredienser, märkningen I´M VEGAN visar konsumenten att produkten är helt djurvänlig, förklarar Francesca Vilches.

I dagsläget är närmare 40 företag anslutna till den nya märkningen, bland annat YiPin, Lejonet och Björnen och Fry’s.

Båda märkningarna, 100 % veganskt och I’M VEGAN, kommer att finnas på marknaden en tid framöver tills samtliga företag har övergått till den nya märkningen.

Linn Bleckert

Linn Bleckert

Kampanjansvarig
Dela: