Djurens Rätt har, tillsammans med den globala koalitionen Open Wing Alliance, drivit en informationskampanj för att uppmärksamma allmänheten om att Pizza Hut, som ägs av jättekoncernen Yum! Brands, fortfarande köper in burägg.
Yum! Brands är en av världens största restaurangkedjor. Förutom Pizza Hut äger de varumärkena KFC, Taco Bell och Habit Burgers, och finns i mer än 150 länder.
Som en följd av informationsarbetet går Yum! Brands idag ut med en buräggsfri policy för alla sina 50 000 restauranger världen över, vilket kommer påverka miljontals hönor. Det gör kampanjen till Djurens Rätts mest framgångsrika informationskampanj hittills när det kommer till att få ut hönor ur burar. Sett i ett globalt sammanhang rör det sig om det största antalet restauranger någonsin som påverkats av en och samma buräggsfria policy. Något som Djurens Rätt gläds åt:
Yum! Brands globala buräggsfria policy är ett otroligt framsteg för hönorna. Att stora och inflytelserika kedjor som Pizza Hut och KFC slopar buräggen kommer att göra stor skillnad för miljoner hönor världen över. Framtiden är fri från burar!
– Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt
Informationsinsatserna som ledde fram till Yum! Brands policy pågick under 106 dagar och tiotusentals engagerade djurvänner från hela världen har engagerat sig. Sammanlagt deltog 77 organisationer, protester hölls i 63 länder och den gemensamma namninsamlingen fick närmare 170 000 signaturer världen över.
Yum! Brands globala policy inkluderar samtliga av företagets varumärken vilket innebär att alla ägg, det vill säga skalägg, äggprodukter och ägg som ingrediens kommer att komma från frigående hönor i alla Yum! Brands 50 000 restauranger. I USA, Europa och andra ledande marknader kommer förändringen ha genomförts allra senast år 2026, i resten av världen är slutåret 2030.