Djurens Rätt
13 November 2014

Försäljningen av havredryck ökar kraftigt & Oatly vinner ännu en delseger

Få har missat den stämning som LRF Mjölk har lämnat mot havredrycktillverkaren Oatly AB. Enligt LRF Mjölk framställer Oatly mjölk som ett tvivelaktigt livsmedel. Oatly vann en första delseger när marknadsdomstolen avslog det intermistiska yrkande som fanns med i stämningen. Nu har LRF Mjölk lämnat in ett nytt intermistiskt yrkande, denna gång med en höjd bankgaranti. Här hittar du Oatlys svar på detta.

Uppdatering 2014-11-14:Idag kom beskedet att det inte blir något omdelbart förbud för Oatly att använda sig av formuleringarna ”No milk. No soy. No badness” och ”It's like milk, but made for humans”. Marknadsdomstolen skriver i sitt beslut att (den förhöjda) bankgarantin är alltför begränsad för att vara en godtagbar säkerhet för den skada som Oatly kan drabbas av vid ett interimistiskt förbud.

Vad stämningen kommer att leda till på lång sikt är ingen som vet i nuläget men i veckan kunde det konstateras att Oatlys försäljningssiffror skjutit i höjden under den senaste perioden.

– Det ser ut som att Oatly fått gratis PR på kuppen. Det är alltid lättare att öka med en relativt liten produkt, men Oatly ökar försäljningstakten i en redan stark utveckling, säger Axfoods presschef Ingmar Kroon.

Siffrorna från Axfood visar att försäljningen av Oatlys havredryck ökade med 15-20 procent två veckor efter stämningen - jämfört med en tvåveckorsperiod i månadsskiftet före stämningen.

Flera medier publicerar också siffror på mjölkkonsumtionen genom åren. Siffran är hög men har sjunkit de senaste fyra åren.

Mjölkkonsumtion per person och år.
 1939: 190 liter 
 1950: 220 liter 
 1960: 177 liter 
 1970: 153 liter 
 1980: 162 liter 
 1990: 129 liter 
 2000: 113 liter 
 2010: 94 liter 
 2013: 89 liter

Källa: Statistiska centralbyrån

Moa Richter Hagert

Moa Richter Hagert

fd kommunikationschef
Dela: