DN har gjort en rundringning till svenska matkedjor och livsmedelsproducenter som visar att försäljningen stigit med minst 15 procent per år de senaste åren.
– Ja, det är solklart. Vi ser en väldigt tydlig trend genom kraftigt ökad försäljning av den typen av produkter. Bara de senaste månaderna har det skett mer än en fördubbling, men ökningen sker från väldigt låga tal, säger Claes Salomonsson, pressansvarig på Axfood till DN.
Några som tydligt märker av den ökade efterfrågan är livsmedelsföretaget Anamma.
– Vi har vuxit kraftigt de senaste fyra åren, med 50 procent varje år. Vi startade nyligen en andra fabrik eftersom vi körde dygnet runt på vår första och inte längre kunde möta efterfrågan, säger Magnus Hansson, ansvarig för marknad och försäljning på Anamma Syd.
– Folk har fått upp ögonen för att maten är en stor miljöbov, och att forskningen säger att vegetarisk kost är mer hälsosam än kött- och mejeriprodukter. Men det handlar också om djuretik, när köttindustrin blivit mer transparent och det har framkommit att djuren inte alltid har det så bra, fortsätter han.
Enligt Livsmedelsverket ökar intresset för vegetarisk mat generellt. Men fortfarande äter människor i Sverige nära 55 kg kött per person och år samtidigt som kött är det livsmedel som påverkar miljön mest. Livsmedelsverkets rekommendation är att man ska äta högst 500 gram rött kött och charkprodukter per vecka.
Vill du också äta mer vego? Beställ vårt kostnadsfria inspirationsmagasingenom att sms:a VEGO till 72 120.