I veckan anslöt sig kosmetika- och hårvårdsjätten Garnier till den växande Leaping Bunny-familjen, det skriver Cruelty Free International på sin hemsida.
Som ett globalt skönhetsmärke rankat som ett av världens tio mest värdefulla kosmetikaföretag, är det här en betydande milstolpe i arbetet mot djurförsök för kosmetika.
Leaping Bunny kräver att företag går igenom hela sin logistikkedja för att vara säkra på att det inte finns någon form av djurförsök någonstans, vilken inkluderar allt råmaterial och individuella ingredienser.
I Garniers fall innebär det att de har säkrat underlag från fler än 500 leverantörer, som står för mer än 3 000 olika ingredienser för varumärket över hela världen.
Garnier och Cruelty Free International har jobbat tillsammans i flera månader för att säkerställa detta och att försäkra sig om att varje produkt inom Garniers globala portfolio nu kan ha Leaping Bunny-loggan på förpackningarna.
Garnier är ett globalt varumärke som vi alla känner till. Att jobba tillsammans med dem för att hjälpa till med att få slut på kosmetiska djurförsökstester och att tillkännage dem som officiellt godkända i Leaping Bunny-programmet är en riktig milstolpe. Det är ett viktigt skifte för stora kosmetikaföretag.
- Michelle Thew, VD på Cruelty Free International
Garnier ingår i L’Oréal -gruppen och därför hoppas Cruelty Free International nu att fler varumärken inom gruppen ska gå i Garniers spår: "Garnier is one of many L’Oréal Group brands that we hope will now move forward for Leaping Bunny approval, solidifying the company’s commitment to a world without animal testing. This is also a big step in the right direction towards meeting our call being led by the European Parliament for a worldwide ban on animal cosmetics testing by 2023.”
Sedan 2017 har antalet företag som velat ansluta sig till Leaping Bunny-programmet ökat med 190 % (!), något som visar att konsumenternas efterfrågan på produkter utan djurtester har en direkt påverkan på hur kosmetikaföretag väljer att jobba.