I samband med internationella vegandagen presenterar Djurens Rätt sin årliga ranking av vegoutbudet hos Sveriges livsmedelskedjor. För tredje året i rad utmärker sig ICA som den kedja som gör mest för att öka tillgängligheten av växtbaserade produkter och tilldelas därmed titeln “Sveriges mest vegovänliga matkedja”.
Djurens Rätt offentliggör idag resultaten från den årliga rankingen av Sveriges vegovänligaste matkedja. Rankningen belyser det ansvar som livsmedelskedjorna har för att främja en mer hållbar livsmedelskonsumtion, och visar hur kedjorna presterar när det gäller att erbjuda växtbaserade alternativ. Med hela 200 poäng tar ICA förstaplatsen för tredje året i rad och fortsätter att befästa sin position som ledande inom det växtbaserade sortimentet. Sedan 2021 har ICA ökat sitt sortiment med vegoprodukter med 30 procent.
– Det är väldigt glädjande att ICA fortsätter att satsa på växtbaserade alternativ och bidrar till en hållbar framtid för både djur och människor. För att möta den växande efterfrågan på växtbaserat från konsumenter hoppas vi att ICA fortsätter på denna väg, och att fler livsmedelskedjor följer deras exempel, säger Francesca Vilches, ansvarig för växtbaserad utveckling hos Djurens Rätt.
Willys tar andraplatsen med 186 poäng, följt av Hemköp på tredje plats med 171 poäng. Båda kedjorna visar en stark utveckling i sitt växtbaserade sortiment, där särskilt Willys har fortsatt att öka sitt utbud av vegetariska produkter. Sedan Djurens Rätt började ranka livsmedelskedjorna 2021 har flera externa faktorer, ekonomisk osäkerhet och det globala säkerhetsläget, påverkat butikernas utbud av växtbaserade produkter. ICA har sedan dess haft det bredaste sortimentet, medan Lidl utmärker sig med det smalaste. Coop har genomgått de mest påtagliga förändringarna i sitt utbud, och Axfood-kedjorna Willys och Hemköp har haft en stabil och jämn utveckling.
Statistik visar att utbudet av växtbaserade livsmedel fortsätter att öka, trots en viss avmattning bland flexitarianer. Djurens Rätt ser dock att mer kan göras för att öka konsumtionen av växtbaserad mat. Ett stort hinder är att växtbaserade produkter kategoriseras olika hos olika livsmedelskedjor, vilket försvårar möjligheten att kunna mäta framstegen mot uppsatta mål. Dessutom har vissa aktörer ambitioner att öka andelen växtbaserat, men utan att ange kvantitativa mål, vilket är avgörande för att driva utvecklingen framåt.
– En förutsättning för ett starkt djurskydd är att antalet djur som föds upp i djurfabrikerna minskar, vilket kan uppnås genom att livsmedelskedjorna satsar mer på växtbaserade alternativ och minskar försäljningen av animaliska produkter. ICA och Willys fortsätter att leda utvecklingen framåt, men det finns fortfarande mycket kvar att göra, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt.
Förutom att uppmana livsmedelskedjor och andra företag att ta sitt ansvar, arbetar Djurens Rätt för att politiker och beslutsfattare ska införa styrmedel som främjar omställning till en mer en hållbar och växtbaserad konsumtion. Nuvarande lagstiftning och subventioner, som till exempel EU:s skolmjölksstöd, hämmar denna utveckling och snedvrider konkurrensen till nackdel för växtbaserade alternativ.
Djurens Rätts undersökning bygger på både en omfattande datainsamling från butiker runt om i landet och en poänggivande enkät där kedjorna själva har bidragit med uppgifter om sitt veganska sortiment och framtida mål. Tre av de fem största kedjorna valde att svara på enkäten, och totalt har data samlats in från 35 butiker i hela Sverige mellan juni och september, med fokus på växtbaserade alternativ till kött, fisk och mejeriprodukter.
För mer information, kontakta Djurens Rätts pressjour via e-post press@djurensratt.se eller via telefon 070-649 20 41 (ej sms).
Sveriges vegovänligaste matkedja är Djurens Rätts rankning av de svenska livsmedelskedjornas vegoutbud. Läs mer om årets resultat!