Djurens RĂ€tt
23 November 2018

Icha-Icha och Kalf & Hansen antar European Chicken Commitment

Icha Icha har sedan starten 2012 haft som mÄl att sÀtta en ny, högre standard pÄ bra mat. Att höja kraven pÄ djurvÀlfÀrd för den kyckling som serveras Àr dÀrför ett viktigt steg.

– Icha Icha stĂ„r för ren mat och ren matglĂ€dje och vi tycker att det inkluderar att göra vĂ„r del för att kycklingarna ska fĂ„ det bĂ€ttre, dĂ€rför stöder vi European Chicken Commitment, sĂ€ger Niclas SellebrĂ„ten, medgrundare och utvecklingsansvarig pĂ„ Icha Icha.

Djurens RÀtt, som driver kycklingkampanjen 99 miljoner, har tillsammans med ett 20-tal andra djurrÀtts- och djurskyddsorganisationer runt om i Europa tagit fram ett antal kriterier som bidrar till att höja djurvÀlfÀrdsnivÄn för kycklingarna. Kriterierna gÄr under namnet European Chicken Commitment och nu uppmanas företag vÀrlden över att anta dessa för sin upphandling av kycklingkött.

För Kalf & Hansen Ă€r ekologiskt och etiskt hĂ„llbart genomgĂ„ende vĂ€rdeord som genomsyrar hela verksamheten. DjurvĂ€lfĂ€rd, Ă€r givetvis inget undantag för detta, oavsett om maten serveras pĂ„ nĂ„gon av de tre restauranger i Stockholm eller i nĂ„gon av SJs alla bistrovagnar.  Om du frĂ„gar en av medgrundarna Rune Kalf-Hansen sĂ„ Ă€r det “en sjĂ€lvklarhet att alla kycklingar ska ha rĂ€tt till utevistelse”.

Under flertalet tillfÀllen har Djurens RÀtt bjudit in branschorganisationen Svensk FÄgel till en dialog för att diskutera hur svensk kycklingindustri kan anpassas efter kriterierna i European Chicken Commitment, intresset har dock varit svalt.

– Det Ă€r vĂ€ldigt glĂ€djande att Icha Icha och Kalf & Hansen tar stĂ€llning för kycklingarna. NĂ€r Svensk FĂ„gel fortsĂ€tter hĂ„lla dörren stĂ€ngd för djurskyddsförbĂ€ttringar sĂ„ Ă€r det extra viktigt att restaurangbranschen gĂ„r före och visar att de stĂ„r pĂ„ kycklingarnas sida. Icha Icha och Kalf & Hansens beslut visar vĂ€gen för hur andra företag ocksĂ„ kan vara med och bidra, sĂ€ger Sara Aall Campbell som arbetar med företagsrelationer pĂ„ Djurens RĂ€tt.

European Chicken Commitment innebÀr bland annat att kycklingarna fÄr mer plats att röra sig pÄ, att kritiserade slaktmetoder avvecklas och att kycklingarna ska vara sÄ kallade lÄngsamvÀxande. I dagslÀget fÄr kycklingarna bara leva i 35 dagar innan de slaktas, under den tiden har de ökat sin vikt med hela 5 000 % vilket leder till stora hÀlsoproblem. Fler kycklingar ska ocksÄ ha möjlighet till utevistelse, vilket mindre Àn 1 % av kycklingarna har idag.

Andra företag som antagit European Chicken Commitment Àr bland annat Paradiset, Pret A Manger, Nestlé och Compass Group)

Moa Richter Hagert

Moa Richter Hagert

fd kommunikationschef
Dela: