Sedan i maj har Djurens Rätt tillsammans med andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer drivit en global informationskampanj för att uppmana Jollibee att anta en buräggsfri policy. Nu meddelar den asiatiska jätten att företaget kommer att slopa burarna vilket kommer att påverka livet för över 200 miljoner hönor.
Jollibee Foods Corporation är den största restauranggruppen i Asien. I koncernen ingår 6300 olika restauranger, caféer och bagerier där bland annat varumärken som Jollibee, Smashburger, Coffee Bean, Tea Leaf, Red Ribbon, Greenwich, Chowking, och Mang Inasal ingår. Jollibee är den snabbast växande kedjan i Asien och använder runt 600 miljoner ägg per år i sina verksamheter.
Efter påtryckningar från Djurens Rätt och andra organisationer har nu Jollibee meddelat att de kommer att anta en buräggsfri policy, och beräknar kunna erbjuda konsumenter i USA burfria ägg år 2025. Jollibee strävar efter att vara helt burfria på global nivå år 2035. Denna policy kommer att påverka livet för fler än 200 miljoner hönor och är den största buräggsfria policyn i Asien hittills.
Djurens Rätt gör skillnad för de djur som är flest och har det sämst. Hjälp oss rädda fler liv och göra större skillnad för kycklingarna genom att bli månadsgivare.