Djurens Rätt

KFC Sverige satsar på 50 % vego till år 2030

Djurens Rätt har ett ambitiöst mål om att köttkonsumtionen ska halveras i Sverige till år 2030. En viktig del för att kunna nå dit är att få fler företag att ställa om från animaliskt protein till vegetariskt samt att sätta tydliga mål om just detta.



Med bakgrund av detta är Djurens Rätt därför glada över att kunna dela nyheten om att KFC Sverige kommer att ställa om till 50 % vegetariska protein till år 2030. Företaget kommer med andra ord att skifta från kycklingkött till gröna alternativ. Omställningen som KFC Sverige planerar skulle bespara livet på omkring 500 000 kycklingar årligen. Ser vi till att KFC avser att expandera till 50 restauranger i Sverige framöver, så leder beslutet till en minskning med minst 1,7 miljoner kycklingar per år, jämfört med dagens nivåer.



Det är otroligt att se ett företag i den storleken, vars huvudprodukt har varit kyckling i decennier nu göra en förflyttning från vitt kött till vego. Det här är ett viktigt steg för djuren, säger Nathalie Söderström, ansvarig för företagsrelationer hos Djurens Rätt.



Lanseringen inleds med en lakto-ovo vegetarisk produkt som släpps i juni, men planen är att veganska alternativ ska finnas tillgängliga inom en snar framtid. 



Som Djurens Rätt tidigare rapporterat har KFC även valt att arbeta med European Chicken Commitment, vilket är ett antal välfärdskriterier för kycklingar, som Djurens Rätt vill se som ny miniminivå. Kriterierna innebär bland annat att företag säger nej till turbokycklingar och ja till minst 20 % utevistelse.

Linn Åkesson

Linn Åkesson

Kommunikationschef
Dela: