Djurens Rätt
19 November 2015

Oatly förlorar mjölkstriden

Det är nu mer än ett år sedan som LRF Mjölk lämnade in sin stämningsansökan mot det svenska havreföretaget Oatly AB. Förhandlingarna har pågått i en månads tid och trots att Oatly tidigare vann delsegrar i målet så står det nu klart att marknadsdomstolen går på LRF:s linje. Oatly förbjuds nu att använda de formuleringar som mjölkbranschen anser ha varit vilseledande reklam.

Totalt rör det sig om ett vitet om 14 miljoner kronor och Oatly tvingas nu också betala rättegångskostnaderna på nästan 1,3 miljoner kronor.

Oatly har under processen agerat både med  transparens och attityd. De har publicerat flertalet annonsen på temat att de blivit stämda och försäljningen har skjutit i höjden.  Oatly meddelade att de under de två första veckorna efter stämningsansökan förra året, ökade sin försäljning med 15-20 procent.

Så här säger Oatlys VD Tony Pettersson i ett uttalande idag:

"Idag kom domen i rättegången mellan mjölklobbyn och Oatly. Man kan väl säga att vi åkte på en brakförlust. Vi tvingas omgående sluta använda formuleringar som ”Mhf hmff fhhm mhf mhhf hff hffmnf” och får inte säga saker som kan få komjölk att framstå som ett omodernt livsmedel. I en tid då så gott som all forskning pekar åt samma håll: Att vi måste minska vårt intag av animalier. Både för hälsans och för miljöns skull.

Idag står kött- och mjölkindustrin för 14,5% av världens totala utsläpp av växthusgaser, vilket är lika mycket som alla transportmedel tillsammans – bilar, flygplan, tåg och båtar. Fakta som Marknadsdomstolen uppenbarligen valde att bortse från. Det är inte bara en käftsmäll mot företag som försöker hitta nya lösningar för en hållbar framtid, det är ett stort steg tillbaka för alla som bryr sig om den här planeten.

Men tro inte det tar slut här. Det går inte att mota den ökande efterfrågan på växtbaserade livsmedel med hjälp av advokater. Och vi kommer aldrig att sluta slåss för det vi tror på."

Moa Richter Hagert

Moa Richter Hagert

fd kommunikationschef
Dela: