Djurens Rätt
23 September 2025

Radisson Hotel Group – Vi vill se tomma burar, inte tomma löften!

För sex år sedan lovade Radisson Hotel Group att de till år 2025 skulle ha fasat ut samtliga ägg som kommer från hönor i burar. Men trots sin globala policy saknas både transparens och konkreta planer på hur de ska blir buräggsfria. Därför deltar Djurens Rätt nu i en global kampanj för att hotellkedjan ska hålla sitt löfte gentemot hönorna världen över.

Radisson Hotel Group är en av världens största hotellkedjor, med verksamhet i över 115 länder. Om de håller sitt löfte till hönorna kommer det att påverka livet för miljontals individer som idag lever instängda i små burar.
 

Redan 2019 lovade Radisson Hotel Group att senast 2025 fasa ut alla ägg från hönor i burar. Ett viktigt beslut för djuren. Men när årsskiftet närmar sig väljer Radisson att bryta löftet och ta bort sin deadline. Det saknas både transparens och en tydlig plan för hur målet ska uppnås globalt, särskilt i regioner som Asien, Latinamerika och Afrika där oerhört många hönor tvingas leva sina liv i burar.


I Sverige har vi visat att förändring är möjlig. Tack vare årtionden av målmedvetet arbete från Djurens Rätt är burarna nu tomma – Sverige är det enda landet i världen som blivit burfritt utan ett lagstadgat förbud. Genom företagsdialoger, kampanjer och politisk påverkan har minst 17 miljoner hönor räddats från ett liv i burar.


–  Djurens Rätt arbetar för att förbättra situationen för hönorna världen över, bland annat genom att uppmana företag att säga nej till burhållning och följa upp att löftet efterlevs. Radisson har ännu inte visat att de tar sitt ansvar på allvar, säger Coral Ricote, kampanjchef för Djurens Rätt.


Över 2 500 företag världen över har redan valt att säga nej till burhållning av hönor. Hotellkedjor som Accor, Meliá och InterContinental Hotels rapporterar utförligt kring sina globala löften för hönorna. Djurens Rätt uppmanar Radisson Hotel Group att återinföra sin deadline samt att sätta upp offentliga, konkreta och detaljerade planer för hur målet ska nås. Rapportering behöver ske – både globalt och regionalt.

Agera 

Tomma burar, inte tomma löften!

Skriv under namninsamlingen och kräv att Radisson Hotel Group tar ansvar – för hönorna och för sitt löfte.

Skriv under här!
Cissi Krantz

Cissi Krantz

Kampanjkoordinator
Dela: