Över 250 företag i Europa har redan valt att jobba med European Chicken Commitments välfärdskriterier och nu ansluter sig Subway till denna skara. Subway, som är världens största restaurangkedja, har runt 5 000 restauranger i Europa varav 200 av dessa finns i Sverige.
Informationskampanjen som har pågått i drygt ett och ett halvt år har haft stor genomslagskraft både digitalt och fysiskt. Hundratusentals namnunderskrifter har samlats in och tusentals djurvänner har engagerat sig i sociala medier. Här i Sverige har Djurens Rätt anordnat protester utanför Subway-restauranger över hela landet.
– Subways besked är glädjande nyheter för miljoner kycklingar! Under de 20 månader som vår informationskampanj pågick har närmare 20 000 svenska konsumenter bett Subway att ta ett större ansvar för kycklingarnas välfärd. Deras nya policy är ett kvitto på att ihärdighet lönar sig, summerar Linn Bleckert, kampanjansvarig hos Djurens Rätt.
European Chicken Commitment är ett antal välfärdskriterier för kycklingar som bland annat innebär ett stopp för den mycket plågsamma elbadsbedövningen, mer plats i stallarna och användandet av mer hälsosamma och långsamväxande raser.