Djurens Rätt
07 June 2018

Vår uppmaning till Svenska Fotbollförbundet: se till att massdödandet av hundar inför fotbolls-VM inte upprepas

Inför fotbolls-VM i Ryssland nu i sommar kom larmrapporter om massavlivningar av hemlösa hundar, något som har blivit mer regel än undantag inför stora internationella evenemang. Djuren dödas för att ”snygga till” de städer där arrangemanget hålls, och förutom fotbolls-VM har det också förekommit larmrapporter om hemlösa djur som dödas i samband med till exempel OS och Eurovision Song Contest.

– Att massavliva hundar på det här sättet är inte bara fullkomligt oetiskt, det har dessutom visat sig vara en ineffektiv metod. Idag finns stor kunskap om humana och hållbara metoder som TNR-M vilket Djurens Rätt och många med oss förespråkar, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande på Djurens Rätt.

Det upprop mot dödandet av hemlösa hundar under fotbolls-VM i Ryssland som Djurens Rätt drog igång samlade på bara några veckor in nästan 20 000 namnunderskrifter och delades av åter tusentals på sociala medier.

Djur ska inte behöva dö för vårt nöjes skull, massavlivningar inför underhållningsarrangemang är aldrig acceptabelt!

I ett öppet brev uppmanar Djurens Rätt idag Svenska Fotbollförbundet och flera andra stora aktörer - som Sveriges Olympiska Kommitté, Sveriges Television, Bonnier Broadcasting och Discovery Networks Sweden – att ta med djurens perspektiv när det i framtiden diskuteras och beslutas om större evenemang.

Om TNR-M

Problemet med hemlösa hundar är stort i flera länder och städer. Att lösa situationen genom massavlivningar har dock visat sig vara både ineffektivt och utsätter ofta djuren för ett stort lidande. En mer långsiktig och human metod kallas TNR-M. Metoden innebär att de hemlösa djur som inte kan omplaceras fångas in, kastreras och släpps tillbaka under översyn vilket gör att antalet djur minskar naturligt med tiden. I många länder sköts det här arbetet helt av ideella krafter och att ge extra resurser till djurhem och ideella organisationer kan göra en stor skillnad.

Peter Nilsson

Peter Nilsson

Digital kommunikatör
Dela: