Livsmedelstillverkaren Västerås Kebabfabrik är ett av de senaste företagen som väljer att arbeta för förbättrad kycklingvälfärd genom att ta med European Chicken Commitment (ECC) i sina inköpskriterier. För Västerås Kebab har det inte varit någon tvekan kring hur de ställer sig i frågan.
– En viktig del av vårt arbete är att ta ansvar för djurvälfärd och därför är vi glada att berätta att vi arbetar enligt med European Chicken Commitment. Vi tror att ECC kommer bli nästa steg framåt för alla inom livsmedelsbranschen, säger Deniz Yesilbag, ansvarig för kvalitetsfrågor på Västerås Kebab.
Precis som Västerås Kebab är inne på så är ECC ett sätt att visa på en konkret förflyttning vad gäller företagsansvar och hållbarhetsarbete.
– Kycklingindustrin är i stort behov av en förändring, och precis som Västerås Kebab så är Djurens Rätt övertygade om att ECC är den enda vägen framåt för företag. I alla fall för de som tar hållbarhet på allvar, säger Nora Ullman som arbetar med företagsrelationer på Djurens Rätt.
Läs mer om Västerås Kebabs arbete med ECC på deras hemsida.
Om European Chicken Commitment (ECC)
European Chicken Commitment är ett antal välfärdskriterier som ska öka kycklingarnas välmående. Bland kriterierna ingår bl.a. större yta för kycklingarna att röra sig på samt slopandet av snabbväxande turbokycklingar. I länderna med stark opinion för djurvälfärd, som Sverige, ingår också utevistelse som ett kriterium. Närmare 170 företag i Europa har valt att arbeta enligt ECC, bland dessa IKEA, Nestlé, Joe & the Juice och Espresso House.