Djurens Rätt
21 October 2014

Vegotrenden har nått kundkorgen

En ny studie från Nielsen visar att vegotrenden nu också har nått kundkorgen med stora ökningstal för det gröna, men tufft för färskt/fryst kött och fågel.

Frukt & grönt är den stora vinnaren, men även vegetariskt ökar i större utsträckning än kött (inklusive kyckling).

Trots ett tydligt avstannande av tillväxten för köttprodukter är det fortfarande en stor kategori och köttet kommer säkerligen fortsatt att ha en plats på tallriken.

- Både kött och frukt & grönt är två mycket stora och betydande kategorier för dagligvaruhandeln. Avstannandet av tillväxt för köttprodukter kan vara ett tecken på att vegotrenden nu även kan ha nått kundkorgen, säger ÅsaBritt Hermansson, VD för Nielsen Sverige.

Nielsen är ett anaylsföretag som analyserar konsumenter på 47 europeiska marknader och i över 100 länder världen över för att ge kunskap om köptrender och medievanor.

Moa Richter Hagert

Moa Richter Hagert

fd kommunikationschef
Dela: