Djurens Rätt vill förändra för djuren i pälsindustrin som föds upp i små gallerburar och dödas för deras päls. Därför gläds organisationen när Dolce&Gabbana meddelar idag att modemärket kommer att bli pälsfria från 2022 och ansluter därmed till skaran av pälsfria företag.
Det är glädjande att allt fler stora modemärken som Dolce&Gabbana väljer att fasa ut päls. Pälsindustrin är grym och hör inte hemma i dagens samhälle. Och det är heller inget som konsumenter längre vill ha i garderoben.
- Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt
Dolce&Gabbana kommer att arbeta för att övergå till djur- och miljövänliga alternativ som svar på att konsumenters önskemål och krav har förändrats.
Dolce&Gabbana is working towards a more sustainable future that can’t contemplate the use of animal fur. The entire fashion system has a significant social responsibility role that must be promoted and encouraged: we will integrate innovative materials into our Collections and develop environmentally friendly production processes, while at the same time preserve artisans’ jobs and know-how otherwise in danger of fading.
- Fedele Usai, kommunikation- och marknadsföringsansvarig på Dolce&Gabbana
Dolce&Gabbana ansluter sig till en växande skara över varumärken som har beslutat sig för att förbjuda djurpäls från sina kollektioner. Andra italienska modemärken som tagit detta viktiga steg är bland annat Armani, Gucci, Prada, Moncler och den globala ledaren inom lyxmode online Net-a-Porter. Dessutom förbjöd Italien pälsproduktion 2021.