För tredje året i rad har Djurens Rätt undersökt och rankat vegoutbudet hos Sveriges livsmedelskedjor. ICA blir den kedja som kammar hem förstaplatsen för andra året i rad. På andraplats hittar vi Coop som har klättrat från fjärde plats till andra plats på bara ett år. På tredje plats står Willys stabilt för tredje året i rad.
Det råder numera konsensus om att växtbaserat bör öka av många olika skäl, det speglas bland annat av de nya nordiska näringsrekommendationerna som uppdaterades 2023.
En omställning mot mer växtbaserat måste ledas och underlättas av olika aktörer i samhället. Att handla mat i butik innebär oftast att vi går på vana och väljer produkter som vi redan är bekanta med, därför har livsmedelskedjorna har en unik möjlighet att främja och forma konsumtionen av växtbaserat, både genom att erbjuda ett tillfredsställande sortiment och genom att underlätta för konsumenten att hitta relevanta produkter i butiken till överkomliga priser. Det är därför som Djurens Rätt för tredje året i rad genomför rankingen Sveriges vegovänligaste matkedja.
– Det är glädjande att se att stora livsmedelskedjor som ICA anammar utvecklingen av växtbaserad mat och dryck. Att erbjuda ett brett och stabilt sortiment i samtliga butiker gör det lättare för konsumenter att göra djurvänligare val och skapa en hållbar framtid, säger Tina Hogevik, vice riksordförande för Djurens Rätt.
I årets ranking är det jätten ICA som återigen visar vägen med ett brett vego sortiment, på andra plats hittar vi Coop som tagit sig upp från en fjärde plats i fjol medan Willys står stabilt på en tredje plats. Hemköp trillar ner till fjärde plats och Lidl är återigen på botten.
– På ICA vill vi att det ska vara lätt att välja växtbaserat. I våra butiker ska det finnas produkter för den inbitna vegokunden men också för de kunder som vill flexa och testa något nytt till middag. Med ett brett sortiment tror vi att det blir enklare för våra kunder att välja växtbaserat i butiken - oavsett om det är vardag eller helg, lyx eller basic, för en person eller flera, säger Amanda Ivarsson Lundgren, Kategorichef Vego för ICA Sverige.
Skillnaden i placeringen kan förklaras av att kedjorna har ett varierande sortiment i de olika butiker som inventeras de senaste tre åren, medan de ICA- och Willys-butikerna verkar ha ett stadigt sortiment. Vi ser också att anledningen till att Lidl alltid hamnar på botten, trots bra punktinsatser under vegoveckor, beror på att det är väldigt smalt sortiment resten av året vilket speglas i undersökningen. Detta tror vi kan försvåra för konsumenter som på allvar vill förändra sina konsumtionsmönster.
___________________________
På bilden: Tina Hogevik, vice riksordförande för Djurens Rätt och Amanda Ivarsson Lundgren, Kategorichef Vego för ICA Sverige.
Sveriges vegovänligaste matkedja är Djurens Rätts rankning av de svenska livsmedelskedjornas vegoutbud. Läs mer om årets resultat!