Lidl i Tyskland har nyligen beslutat att sluta sälja turbokycklingar, vilket innebär att de går samma väg som Lidl i Frankrike och Belgien. Detta medan Lidl Sverige fortsatt väljer att blunda för problemet.
Djurens Rätt har under en längre tid försökt att inleda en dialog med Lidl för att få matkedjan att ta avstånd från turbokycklingar och i stället efterfråga andra hybrider. Trots upprepade försök har företaget inte visat något intresse för att förbättra kycklingarnas situation. Medan andra tar steg för att kycklingarna ska få det bättre − såsom Lidl i Tyskland som nyligen har valt att säga nej till turbokycklingar och därmed följer efter Lidl i Frankrike och Belgien − väljer Lidl i Sverige att inte agera.
− Trots omfattande rapportering om hur illa kycklingarna behandlas och trots att Lidl i andra länder har börjat ta sitt ansvar, fortsätter Lidl i Sverige att ignorera problemet. Det är hög tid för dem att agera för djurens bästa, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt.
Lidl Sverige påstår att det saknas tillräcklig tillgång på kycklingkött från mer långsamväxande hybrider. Enligt Djurens Rätt är detta en tvivelaktig förklaring, eftersom tillgången styrs av efterfrågan från aktörer som Lidl själva. Om de inte efterfrågar mer hälsosamma hybrider, kommer producenterna inte heller att producera dem.
− Det är helt ologiskt att Lidl pekar på begränsad tillgång på kyckling från mer långsamväxande raser som ett hinder, när de själva inte efterfrågar dessa. De framhäver att de säljer svensk kyckling, men blundar för de fruktansvärda förhållanden som gång på gång avslöjas i svenska kycklingfabriker. Det är nu dags för Lidl i Sverige att ta sitt ansvar, säger Camilla Bergvall.
Turbokycklingar är den ras som i dagsläget utgör majoriteten av kycklingarna som föds upp i Sverige. Dessa kycklingar växer så snabbt att de får ont, blir sjuka och dör i förtid. Majoriteten får någon typ av rörelsestörning innan deras liv avslutas vid 35 dagars ålder. Då har de hunnit växa 50 gånger sin storlek från kläckning.
Uppmana Lidl att säga nej till turbokycklingar och ja till bättre djurvälfärd.