Lidl är huvudsponsor till Svenska Ishockeyförbundet och påstår sig genom samarbetet vilja främja hälsa, men samtidigt säljer de turbokycklingar som lever under fruktansvärda förhållanden. Under hockey-VM i Stockholm protesterade Djurens Rätt för att kräva att Lidl tar sitt ansvar.
Trots Lidls återkommande budskap om hälsa och ansvarstagande i sin marknadsföring fortsätter de att sälja turbokycklingar – snabbväxande kycklingar som föds upp i trånga miljöer och som ofta lider av smärtsamma hälsoproblem. Som en av Europas största livsmedelskedjor har Lidl ett särskilt ansvar för djurvälfärden, men hittills har de inte tagit ställning.
Under hockey-VM har Djurens Rätt varit på plats vid flera matcher för att informera besökare om turbokycklingarnas situation, lyfta kycklingarnas verklighet och uppmana Lidl och Svenska Ishockeyförbundet att ta ansvar för djurvälfärden.
– Lidl pratar om att inspirera till ett “liv i rörelse”, samtidigt som turbokycklingarna som de säljer i sina butiker lever under hemska förhållanden. Vi vill att Lidl säger nej till turbokycklingar och ja till bättre djurvälfärd, säger Tina Hogevik, riksordförande för Djurens Rätt.
Djurens Rätt har även varit i kontakt med Svenska Ishockeyförbundet, men inte heller de vill ta dialogen vidare. De största förlorarna är fortfarande de svenska turbokycklingarna i djurfabrikerna.
– Det signalerar att sponsorpengar väger tyngre än djurens välfärd. Vi kommer inte att ge upp. Vi kommer att fortsätta sätta press på både Lidl och förbundet tills de tar sitt ansvar, avslutar Tina Hogevik.
Turbokycklingar hålls trångt inomhus och föds upp så snabbt att de får ont. Tycker du också att Lidl borde jobba för att kycklingarna ska få det bättre?