Djurens Rätt
01 October 2024

Ny rapport: Hotell- och restaurangbranschen behöver ta större ansvar för att minska köttkonsumtionen

Idag, på vegetariska världsdagen, lanserar Djurens Rätt en rapport som uppmanar företag inom hotell-, restaurang- och snabbmatsbranschen att minska sina inköp av animaliskt protein och i stället satsa på växtbaserade alternativ. Att byta ut en djurart till en annan är varken en djurvänlig eller hållbar lösning, enligt organisationen. 

Djurens Rätt lanserar idag rapporten ”Växtbaserad omställning – Vilket ansvar tar hotell-, restaurang- och snabbmatskedjorna?” som uppmärksammar några av Sveriges ledande aktörer inom hotell-, restaurang- och snabbmatsbranschen. Rapporten sammanställer vilka mål och strategier dessa företag har tagit, och inte har tagit, för att minska köttkonsumtionen i Sverige.  

Rapporten lyfter fram att flera företag ersätter rött kött med kycklingkött, vilket innebär att fler djur dödas och far illa i djurfabriker. I Sverige föds över 100 miljoner kycklingar upp och dödas varje år under förhållanden som Djurens Rätt starkt kritiserar. Turbokycklingar lever i trånga utrymmen, och snabb avel leder ofta till hälsoproblem och ett stort lidande för djuren. 

– Att ersätta rött kött med kycklingkött är ingen hållbar lösning. Företagen inom hotell-, restaurang- och snabbmatssektorn måste ta sitt ansvar och minska sin totala användning av animaliskt protein, inte bara byta en djurart mot en annan, säger Nathalie Söderström, chef för företagsrelationer hos Djurens Rätt. 

Scandic hamnar i topp bland hotellkedjor 

Bland hotellkedjorna är det Scandic Hotels Group som tar mest ansvar när det gäller att satsa på växtbaserade alternativ. Kedjan har satt som mål att 60 % av all mat som de serverar ska vara växtbaserad år 2025. I dialog med Djurens Rätt berättar Scandic att de hittills har lyckats minska sina köttinköp med nästan 30 % tack vare sitt mål, vilket är ett steg i rätt riktning. 

En hotellkedja som har valt att inte föra samtal med Djurens Rätt är First Hotels, vilket är en besvikelse enligt organisationen. First Hotels har heller inte besvarat den enkät som har skickats ut av Djurens Rätt. Samtidigt har andra stora aktörer inom hotellbranschen, som Strawberry, påbörjat samtal med Djurens Rätt för att sätta konkreta mål för en växtbaserad omställning. Trots detta ligger de för närvarande efter Scandic i detta arbete. 

Restauranger behöver tydligare mål  

Linnea & Basilika hamnar i topp i Djurens Rätts rapport över de restaurangkedjor som tar ansvar för en mer hållbar och djurvänlig framtid. Efter dialog med Djurens Rätt har kedjan valt att sätta ambitiösa mål som innebär att de kommer minska sin användning av rött kött med 70 % till 2030 och att de minskar inköpen av kyckling med 50 % till samma år.  

– Jag har varit i branschen länge nog för att ha sett skandal efter skandal inom animalieproduktionen. Mer växtbaserat är att gå åt rätt håll och dit är vi på väg, säger Tony Lindgren, ansvarig för produkt- och affärsutveckling hos Linnea & Basilika. 
 
Chop Chop, Grekiska, Pong Gruppen, Rasta (som ägs av Burgsvik Group) och Texas Longhorn saknar konkreta och offentliga mål för att minska användningen av animaliskt protein, och har valt att inte svara på Djurens Rätts enkät.  

Många snabbmatskedjor halkar efter i den växtbaserade omställningen 

Redan 2022 gick KFC Sverige, efter samtal med Djurens Rätt, ut med sitt mål som innebär att de till 2030 kommer öka försäljningen av växtbaserade proteiner med 5 procentenheter per år. Detta visar ett tydligt och långsiktigt engagemang för att minska sitt beroende av animaliska proteiner och bidra till en mer djurvänlig och hållbar framtid. De hamnar således i topp bland snabbmatskedjorna.   

Max Burgers har satt ett mål om att minska försäljningen av rött kött och i stället satsa på växtbaserade burgare. Tyvärr satsar de även på kycklingkött, likt flera av de större snabbmatskedjorna i Sverige. Max utmärker sig dock genom att tydligt fokusera på att ersätta en djurart med en annan, vilket innebär att fler djurindivider får sätta livet till. Ingen av kedjorna Burger King Sverige, McDonald’s Sverige, Sibylla eller Subway Sverige har valt att besvara Djurens Rätts enkät. 

– Företagen har börjat ta steg i rätt riktning, men det krävs tydligare mål och mer ambitiösa strategier för att verkligen minska köttkonsumtionen och främja växtbaserad mat. Det är dags att företagen tar sitt ansvar på allvar och blir en del av lösningen, avslutar Nathalie Söderström. 

Läs rapporten här
Stöd oss

Hjälp oss montera ned djurfabrikerna!

Djurens Rätt arbetar för att göra skillnad för de djur som är flest och har det sämst. Hjälp oss att göra skillnad!

Bli medlem
Nanna Thydén

Nanna Thydén

Presskommunikatör
Dela: