I en ny video riktar djurrättsorganisationer från Belgien, Frankrike och Tyskland en tydlig uppmaning till Lidl Sverige: Sluta sälja turbokycklingar.
Lidl är en av Europas största livsmedelskedjor, med omkring 12 800 butiker i över 30 länder. Det innebär ett stort ansvar och en stor möjlighet att göra skillnad för djuren. Men medan andra länder tar steg för att förbättra kycklingarnas liv, väljer Lidl Sverige att blunda – trots att den svenska livsmedelskedjan har makten att göra skillnad.
– Lidl Sverige har tidigare sagt att de behöver ett europeiskt beslut för att kunna agera, men det håller inte längre. Lidl i tre andra länder har redan visat att det går att fatta egna beslut. Nu är det upp till Lidl Sverige att ta samma ansvar, säger Tina Hogevik, riksordförande för Djurens Rätt.
Turbokycklingar växer så snabbt att de får ont, blir sjuka och ofta dör i förtid. Under en längre tid har Djurens Rätt försökt att återupprätta dialogen med Lidl Sverige för att få dem att ta avstånd från turbokycklingar, men trots upprepade försök har de inte visat något intresse för att förbättra kycklingarnas situation.
Nu går därför flera europeiska djurrättsorganisationer samman i en videohälsning till Lidl Sverige. Sébastien de Jonge från GAIA i Belgien, Ambre Bernard från L214 i Frankrike, och Catharina Rubel från Albert Schweitzer Foundation i Tyskland uppmanar den svenska livsmedelskedjan att ta sitt ansvar.
Lidl kan inte påstå att de bryr sig om djurvälfärd i ett land samtidigt som de ignorerar det i ett annat. Om turbokycklingar förbjuds från Lidls butikshyllor i Belgien på grund av det extrema lidande som det orsakar, hur kan samma lidande fortfarande vara accepterat i Sverige? Lidl Belgien valde att ta avstånd från denna grymhet. Det var inget marknadsföringsknep, utan ett moraliskt ställningstagande – ett beslut som vi varmt välkomnar. Frågan är inte om Sverige har råd att följa efter, utan hur man kan motivera att låta bli. Nu är det er tur att agera, inte för att andra ser på, utan för att det är det rätta att göra.
– Sébastien de Jonge, operativ chef för GAIA.
Nu är det upp till bevis. Lidl Sverige kan inte längre gömma sig bakom andras beslut. Redan 2020 valde Lidl i Frankrike att säga nej till turbokycklingar genom att påbörja arbetet med European Chicken Commitment (ECC). Lidl Belgien följde efter år 2021, och Lidl Tyskland tog beslutet under 2025. Nu uppmanas Lidl Sverige och andra matkedjor i Sverige att göra detsamma.
– Det räcker inte att luta sig mot att de säljer svenska kycklingar. Även i Sverige föds turbokycklingar upp, och Lidl Sverige fortsätter att blunda för de fruktansvärda förhållanden som gång på gång avslöjas i svenska kycklingfabriker, avslutar Tina Hogevik.
Uppmana Lidl att säga nej till turbokycklingar och ja till bättre djurvälfärd.