I februari samlades Djurens Rätt i Göteborg för att protestera mot att Lidl fortsätter att sälja turbokycklingar i sina butiker. Omkring 150 personer deltog på protesterna för att uppmana livsmedelskedjan att ta mer ansvar för kycklingarna.
Trots en stark opinion och växande kritik, fortsätter Lidl att sälja turbokycklingar i sina butiker. I februari samlades därför Djurens Rätt i Göteborg för att stå upp för de som inte har någon egen röst. Jakob Josefsson, Lidls Sverigechef, är den person som sitter på makten och ansvaret att ta beslutet.
Omkring 100 personer deltog i ett demonstrationståg längs Avenyn, där demonstranter marscherade för att uppmärksamma kycklingarnas situation och sätta press på Lidl och Jakob Josefsson att ta sitt ansvar. Med banderoller och plakat gick Djurens Rätt från Götaplatsen till Kungsgatan i centrala Göteborg. Ytterligare 50 personer protesterade utanför Lidls butik på Hisingen. På plats fanns även Tina Hogevik, andra vice riksordförande för Djurens Rätt, och andra representanter från Djurens Rätts riksstyrelse.
– Vi var på plats i Göteborg för att protestera mot att Lidl fortfarande säljer turbokycklingar i sina butiker, och för att informera förbipasserade om kycklingarnas situation. Det är tydligt att konsumenter tycker att försäljningen av turbokycklingar strider mot Lidls påstådda höga ambitioner inom hållbarhet, säger Tina Hogevik.
Djurens Rätt har under en längre tid försökt att inleda en dialog med Lidl för att få matkedjan att ta avstånd från turbokycklingar. Trots upprepade försök, och trots att Lidl i Tyskland, Belgien och Frankrike har tagit steg framåt för kycklingarna, har Lidl i Sverige inte visat något intresse för att förbättra kycklingarnas situation. Djurens Rätt kräver att Lidl i Sverige och beslutsfattare på företaget tar sitt ansvar och säger nej till turbokycklingar – kycklingar som avlas för att växa onaturligt snabbt och når slaktvikt på bara 35 dagar.
– Det är hög tid för Lidl att lyssna och ta sitt ansvar. Vi uppmanar Lidl och Jakob Josefsson att säga nej till turbokycklingar och ja till bättre djurvälfärd, säger Tina Hogevik.
Över 32 500 personer har hittills skrivit under namninsamlingen och uppmanat Lidl att ta mer ansvar för djuren. Lidl är en av Europas ledande livsmedelskedjor med tusentals butiker och finns i totalt 30 länder, varav mer än 200 finns i Sverige. Om de väljer att ta mer ansvar för kycklingarna kommer det att ha en stor påverkan för många individer.
Uppmana Lidl att säga nej till turbokycklingar och ja till bättre djurvälfärd.