Djurens Rätt
Politisk påverkan

Opinionsundersökningar

Genom att genomföra regelbundna opinionsundersökningar kan Djurens Rätt mäta hur opinionen ser ut och förändras i olika djurfrågor. Att påverka opinionen, och därmed människors värderingar i frågor som rör djur, är också en viktig del i Djurens Rätts verksamhet.

Djurpolitik - april 2022

Med bara några månader kvar till riksdagsvalet 2022 ställde Djurens Rätt frågor om hur mycket riksdagspartiernas djurpolitik betyder för väljarna. Undersökningen genomfördes av opinionsundersökningsföretag Novus på uppdrag av Djurens Rätt i april 2022. Resultatet visade att drygt sex av tio (63 %) anser att livsmedel av växtbaserat ursprung borde kunna få lika mycket skattefinansierat stöd som livsmedel av animaliskt ursprung. Drygt åtta av tio (83 %) tycker att det borde vara förbjudet att hålla hönor inom äggproduktionen i burar utan någon möjlighet att röra sig fritt. Läs mer.

 

Minkfarmer och smittspridning - april 2021

Undersökningen visade att 76 % av svenskarna är emot att hålla minkar i bur för pälsproduktion, och en majoritet, 52 %, är oroliga för smittspridning från storskalig djurhållning så som minkfarmer. Läs mer

 

Svensk kycklinguppfödning - november 2019

En överväldigande majoritet av svenskarna anser att mycket inom den svenska kycklinguppfödningen måste förbättras eller upphöra, till exempel den skadliga kycklingaveln där kycklingarna växer snabbare än vad deras kroppar klarar av. Läs mer.

 

Hönsburar - november 2019

Nästan 9 av 10 svenskar anser att hönsburar borde förbjudas. Undersökningen genomförs av opinionsundersökningsföretaget Novus på uppdrag av Djurens Rätt i maj 2019. Läs mer.

 

Företag och djurskydd - september 2019

Nästan 9 av 10 svenskar anser att företag ska ställa och hålla en högre djurskyddsnivå än den lägstanivå som lagstiftningen bestämmer. Läs mer.

 

Minkar och vatten - januari 2019

Drygt 8 av 10 anser att simvatten för minkar borde vara ett krav

för att få hålla dem i fångenskap, bland kvinnor och unga är det upp mot 90 % som håller med. Läs mer.